Ich schwätze schwäbisch ond du? - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Erik Heidelberg - WaarBenJij.nu Ich schwätze schwäbisch ond du? - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Erik Heidelberg - WaarBenJij.nu

Ich schwätze schwäbisch ond du?

Blijf op de hoogte en volg Erik

31 Maart 2015 | Duitsland, Heidelberg

Hier is weer een nieuw reisverslag uit het prachtige Heidelberg! De maand is werkelijk voorbij gevlogen!

Gedurende deze maand stond de taalcursus centraal. Vandaag was mijn laatste les en de eerste studiepunten zijn binnen! Yes! Ik vond de cursus soms lastig. We hebben zo goed als alleen maar grammatica behandeld. Zo stonden de volgende onderdelen vrijwel elke dag centraal: de Konjunktiv 1, Passiv, Präpositionalangaben, Präpositionale Ausdrücke, Adverbialsätze en nog veel meer. Maar… ‘Ich habe es mit einer 2,0 gemeistert.’ Hier ben ik dus echt ontzettend blij om!

Gedurende deze maand ben ik natuurlijk niet alleen naar de taalcursus geweest. Zo ben ik naar Stuttgart geweest om de expositie van Oskar Schlemmer te zien. Dit was erg leuk! Ook heb ik een bezoek aan Frankfurt gebracht en zijn er vrienden van mijn huisgenoten hier over de vloer geweest, waarna we met z’n allen richting Biberach zijn gereden, om dat deel van Duitsland eens te zien. Ik vond het een unieke ervaring om het ‘Schwäbischer Dialekt’ te horen en een paar typische woorden te leren.

Ik wist van te voren dat het weer in Heidelberg vaak beter is t.o.v. andere steden, maar na deze maand kan ik dit ook echt bevestigen! In de maand maart heeft de zon zich tot nu toe elke dag laten zien en van dit mooie weer heb ik dan ook genoten. Vandaag waait er een sterke wind, de meeste studenten vinden dit vreselijk, maar ik vind het geweldig! Als ik dan naar de Neckar kijk, het water zo op en neer zie gaan, dan gaat mijn hart sneller kloppen. Wat zou ik nu graag het water opgaan. Helaas kan ik hier niet kitesurfen, maar ik wil wel een ‘watersport vervanger’ zoeken. Vanaf volgende week wordt het definitieve sportprogramma van het zomersemester bekend gemaakt, ik ben benieuwd.

Vanaf morgen begin ik met het samenstellen van mijn vakkenpakket. Veel vakken zijn al ‘vol’ of er is een wachtlijst. Van Duitse studenten hoorde ik dat tijdens de eerste twee weken mijn vakkenpakket nog kan veranderen. Ook kreeg ik de tip, dat als ik gehoord heb dat de les al ‘vol’ is, dat ik er gewoon heen moet gaan. Mijn eerste echte les aan de universiteit zal op 13 april zijn. Vooraf vinden er oriënteringsdagen plaats, waar ik natuurlijk aan deel zal nemen.

Ik ben benieuwd wat de maand april mij brengt!

  • 01 April 2015 - 08:58

    Pieter Theunissen:

    Hallo EriK,

    Zoals gewoonlijk spat het enthousiasme er weer vanaf. Fantastisch dat je het zo goed naar de zin hebt in deze mooie stad. Geniet er met volle teugen van. Ik blijf je verslagen met interesse volgen.

  • 01 April 2015 - 09:55

    Hallo Erik!:

    Wenn du so auf den Neckar schaust und das Wasser sich auf und ab bewegen siehst...... ah, ich bin eifersüchtig!! ;-)
    Es gibt in Heidelberg einen Ruderverein, vielleicht ist das ja eine Sportmöglichkeit für dich? Aber das Uni-Sportangebot ist auch immer sehr umfangreich und gut..... Du sagtest einmal auch, dass es in HD ein bestimmtes Sportzentrum gäbe, das dich interessieren würde..... ich weiß den Namen nicht mehr, aber da wolltest du mal vorbeischauen, wenn ich mich richtig erinner.... warst du schon dort?
    Wie lustig, dass du schon in Biberach warst! :-0 Konntest du die Leute verstehen? Das ist schon Deutsch für Fortgeschrittenen..... ;-)
    Viel Erfolg bei der Fächerwahl,
    lass es dir gut gehen,
    Sissy

  • 01 April 2015 - 13:24

    Jacqueline Gerrits:

    Hallo Erik,

    terwijl ik dit lees, zie ik het buiten sneeuwen! Het is echt maart roert zijn staart hier! Ik geloof dat ik even naar Heidelberg moet komen.

    Fijn dat het je zo goed bevalt. Ik ben benieuwd hoe je vakkenpakket er uit gaat zien.

    Groetjes, Jacqueline

  • 01 April 2015 - 14:24

    Theo Bijkerk:

    Hallo Erik,

    Gratulationen, die ersten Punkte geschafft. Wichtiger aber ist, dass es dir dort gefällt, dass du nette Leute getroffen hast! Dann kannst du bestimmt auch den Dialekt aushalten, oder? Was meinst du, Sissy?
    Ich sage auf Niederländisch 'April doet wat ie wil!'.
    Viel Spaß weiterhin
    Theo

  • 03 April 2015 - 09:29

    Margret Holleman:

    Hallo Erik,

    Wenn man Schwäbisch 'schwätze' kann, dann ist man schon ein fortgeschrittener Lerner von Deutsch. Vielleicht kannst du es im kommenden Jahr den Schülern auch beibringen!
    Viel Spaß weiterhin in Heidelberg!

    Liebe Grüße, Margret

  • 29 April 2015 - 22:35

    Daan:

    Jou!

    Leuk dat je al wat dingen van de omgeving hebt gezien en ook al in Schwaben bent geweest. Komische, Lustige Sprache :D.
    Wat ik je vooral wil aanraden is om aan zo veel mogelijk uni-uitjes deel te nemen. Als ik heb programma van dit jaar goed bekeken heb, zitten er een aantal interessante Ausflüge bij. Waaronder 2x naar Schwaben :P.

    Heel veel plezier en hopelijk heb je ergens een middag vrij als ik eind mei in HD ben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Heidelberg

Erik

Actief sinds 01 Maart 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 3562

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Heidelberg

Landen bezocht: