Tanz in den Mai! - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Erik Heidelberg - WaarBenJij.nu Tanz in den Mai! - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Erik Heidelberg - WaarBenJij.nu

Tanz in den Mai!

Blijf op de hoogte en volg Erik

14 Mei 2015 | Duitsland, Heidelberg

Zoals jullie weten woon ik sinds maart in Heidelberg. De meeste dingen zijn steeds 'normaler' geworden en horen nu bij de dagelijkse gang van zaken. Het is leuk om Heidelberg nu echt als een inwoner te zien. Elke dag zie ik toeristen op mooie plekken staan die informatie opzoeken, of foto's maken van dingen die zij waarschijnlijk binnen een korte tijd niet meer zullen zien. Ik zie deze dingen elke dag!

Na vele lessen op de universiteit heb ik een goed beeld kunnen krijgen hoe docenten hier lesgeven. Het viel mij direct op dat wij in Nederland erg pedagogisch zijn ingesteld, en veel meer op de leerlingen gericht zijn. Zo maken we graag gebruik van vele werkvormen en proberen we de les zo interessant mogelijk te maken. Ook wanneer leerlingen aan pauze toe lijken te zijn lassen we die in. De docenten hier lijken hier niet veel waarde aan te hechten. De lessen lopen vrijwel allemaal hetzelfde: Studenten gaan zitten, docent legt uit, studenten maken eventueel een opdracht en docent legt weer uit. Het is erg deductief. Tijdens een 'onderwijskunde' les vertelde een docent dat er vaak op een middelbare school wel werkvormen gebruikt worden, maar dit op de universiteit niet nodig is. De studenten zijn hier tenslotte vrijwillig en allemaal gemotiveerd.

Voor vertrek had ik gedacht, dat de docenten erg afstandelijk zouden zijn en dat contact vaak lastig is. Dit is mij heel erg meegevallen. De docenten kennen zo goed als alle studenten bij naam en hebben vrijwel altijd een paar minuten om de nodige zaken te bespreken. Je bent dus totaal geen nummer, en wanneer je de docenten mailt krijg je ook snel iets terug.

Naast het dagelijks volgen van lessen, onderneem ik veel met mijn huisgenoten. Zo ben ik een keer naar Speyer geweest om daar een tentoonstelling te bezoeken van de Titanic, waar natuurlijk allerlei Titanic spulletjes te zien waren. Ook ben ik naar de bioscoop geweest om de film: ‘Gloria’ te zien.

Sinds mijn nieuwe huisgenoot boven woont, hoorde ik het elke keer als hij zich omdraaide. Hij had dringend een nieuwe matras nodig. Daarom ben ik met hem naar het zuiden gereden om vervolgens de auto van zijn ouders op te halen en een matras te kopen.

De nacht voor 1 mei (de 'Walpurgisnacht') heb ik met mijn huisgenootjes gevierd. Met z'n alle zijn we dansend de maand mei in gegaan. Dit was ook erg leuk!

Ook ben ik nog naar de Thingstätte geweest. De Thingstätte is vroeger door de nazi's gebouwd en diende vroeger als auditorium publicum. Dit is een plek waar ze dus hun propaganda verkondigden en bijeenkomsten hielden. Het was erg indrukwekkend om te zien. Het leek best wel veel op een amfitheater. Verder is het hier echt al super lekker weer! Samen met wat medestudenten en mijn huisgenoten ben ik dan ook veel op de Neckarwiese geweest en heb ik hier van de zon genoten. Wat ook erg leuk was, is dat veel mensen vanaf de Königstuhl gaan paragliden, deze landen dan soms op een gedeelte van de Neckarwiese.

De komende week ga ik de plaats Tübingen bezoeken en ik houd jullie snel weer op de hoogte, maar ga nu eerst weer genieten van het warme weer en het zonnetje!

  • 15 Mei 2015 - 10:49

    Sissy:

    Hallo Erik,
    Hoffentlich hast du jetzt eine neue Matratze und kannst jetzt besser schlafen....
    Schön, dass du schreiben kannst, dass dich deine Professoren kennen, das ist nämlich nicht unbedingt üblich... tja, in Heiderlberg aber..... ;-)
    Tolle Fotos übrigens!!!!
    Viel Spaß in Tübingen, das ist auch eine tolle Stadt und auf der Neckarwiese!!!
    herzliche Grüße
    Sissy

  • 18 Mei 2015 - 21:33

    Irma:

    Hallo Erik,

    das hört sich wie normales Studentenleben an (und ja, Studenten sind doch auch motiviert...??), toll, dass du dich bereits Einwohner der Stadt fühlst, es gibt bestimmt Momente, dass du Touristen erzählen und zeigen möchtest, was für dich schon so normal geworden ist. In wenigen Wochen wird eine Tante von mir Heidelberg besuchen. Wenn du sie zufälligerweise triffst, zeige ihr dann die Schönheit Heidelbergs und Deutschlands, wir Deutschlehrer sind ja die besten Botschafter!!

    Viel Spaß weiter noch!
    Irma

  • 20 Mei 2015 - 12:29

    Theo Bijkerk:

    Hallo Erik.

    kommst du überhaupt noch zurück? Toll, dass es dir so gefällt. Du vermisst aber bestimmt die Bekannten, Freunde, Familie und uns, oder?
    Schön, dass die Dozenten dich kennen, das macht das Ganze etwas persönlicher, das hatte ich nicht erwartet, aber wie Sissy schreibt, in Heidelberg üblich....
    Mach's gut!
    Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Heidelberg

Erik

Actief sinds 01 Maart 2015
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 3557

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Heidelberg

Landen bezocht: