Schadenfreude ist die schönste Freude - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Erik Heidelberg - WaarBenJij.nu Schadenfreude ist die schönste Freude - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Erik Heidelberg - WaarBenJij.nu

Schadenfreude ist die schönste Freude

Blijf op de hoogte en volg Erik

08 Juni 2015 | Duitsland, Heidelberg

Wat gaat de tijd snel! Ik ben over de helft van mijn buitenlandverblijf en kan nauwelijks geloven dat ik over ongeveer 2 maanden weer naar Nederland moet. Een extra reden dus om hier nog meer te genieten!

De afgelopen weken ben ik zoals gewoon naar de universiteit gegaan. Maar..ik heb niet alleen vakken gevolgd, maar ook zelf lesgegeven. Bij twee vakken die ik volg is het de bedoeling dat je ook zelf voor de klas staat. Zo heb ik twee lessen gegeven aan mensen met niveau A1/A2 die de Duitse taal willen leren. Vooraf moesten de lesplannen gecontroleerd worden en de lerares was erg benieuwd hoe het zou uitpakken. Het doel van de les was om duidelijk uit te leggen hoe de zwakke werkwoorden vervoegd werden. Ik maakte gebruik van een woordweb, de samenwerkingsvorm ‘denken-delen-uitwisselen’ en vervolgens een spelletje met een dobbelsteen. Het was een succes, want alles is vervolgens in veelfoud gekopieerd.

De meeste vakken op de universiteit gaan tot nu toe goed. Er zijn een paar die gewoon heel erg lastig zijn, maar ook die wil ik proberen goed af te sluiten. De afgelopen drie weken heb ik mijn eerste tentamens gemaakt. Tot nu toe alle gehaald en daar ben ik hartstikke blij om. Dit was gelijktijdig mijn hoogtepunt. Geen idee waarom, maar het deed mij goed om mijn Duitse medestudenten ook zenuwachtig te zien. ‘Schadenfreude ist die schönste Freude’, zullen we maar zeggen.

Afgelopen 6 juni was er om 22:15 ‘Schlossbeleuchtung’. Dit houdt in dat het Schloss mooi verlicht is en er vanaf de Alte Brücke vuurwerk te zien is. Het Schloss is in het begin rood gekleurd, alsof de oude ruïne weer brand, zoals in 1689 en 1693 het geval was, toen de troepen van Ludwig XIV het Schloss in brand zette. Samen met duizenden anderen mensen wilde ik graag het vuurwerk bekijken. Helaas waren er zo ontzettend veel mensen dat je alleen een goed uitzicht had kunnen zien wanneer je eind van de middag om een uur of 15:00 al ergens was gaan zitten. Helaas, volgende maand weer een kans! Voor de mensen die nieuwsgierig zijn geworden: Zo mooi had het kunnen zijn: https://vimeo.com/106366199

Samen met mijn huisgenoten onderneem ik nog steeds veel dingen. Ik kan het heel erg goed met ze vinden, en het is dan ook erg gezellig met ze. Zo hebben we samen bijv. het Mannheimer Stadtfest bezocht en hebben we leuke kraampjes en bands bekeken. Ook hebben we nog met zijn allen gebarbecued op de Neckarwiese.

De komende tijd staan er nog een paar uitjes zoals naar Landenburg fietsen en de Ostsee bezoeken op mijn programma. Verder zijn mijn huisgenootjes binnenkort jarig wat natuurlijk ook gevierd moet worden!

Ik houd jullie op de hoogte en tot snel!

  • 08 Juni 2015 - 22:57

    Irma:

    Hallo Erik,

    dein Heidelberger Leben hört sich so vertraut und 'normal' an.....studieren, mit anderen Studenten tolle Sachen unternehmen.... gut, dass du das alles jeden Tag genießen willst! Du darfst auch richtig stolz sein, dass deine Unterrichtsstunden ein Erfolg waren, genauso wie die Tests, das ist alles dein Verdienst!! Genießen und Gutes leisten lässt sich also prima kombinieren, mach einfach weiter so!!!

    Viele Grüße aus den Niederlanden
    irma

  • 09 Juni 2015 - 09:48

    Theo Bijkerk:

    Hallo Erik,

    schön zu lessen, was du alles unternimmst und machst. Toll, dass du auch unterrichtet hast und dann die Stunde so schön aufgebaut! Gratuliere.
    Genieß es weiterhin
    Theo

  • 09 Juni 2015 - 14:02

    Pieter:

    Hoi Erik,

    Goed om te lezen dat je het naar de zin hebt in Heidelberg. Het verbaast mij niets dat je lessen goed zijn verlopen. De basis heb je tenslotte al eerder gelegd!!!
    Geniet nog van het mooie leventje in Heidelberg.
    Pieter

  • 09 Juni 2015 - 18:06

    Sissy:

    Hallo Erik,
    Wie toll, dass du deine Arbeiten bisher geschafft hast!! 22.5 ECTS ist eigentlich genug, gelle... ich habe so 'was läuten hören, dass du mehr als superfleißig bist! Wenn du 30 ECTS schaffst, kannst du 7.5 ECTS anrechnen lassen für den freien Teil.
    War die Hölle los bei der Schlossbeleuchtung, oder?
    Genieße die Zeit!
    SG Sissy

  • 10 Juni 2015 - 12:10

    Jacqueline:

    Goed bezig Erik!
    Jammer dat je het vuurwerk niet gezien hebt. Het lijkt mij spectaculair mooi.

    Groetjes, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Heidelberg

Erik

Actief sinds 01 Maart 2015
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 3540

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Heidelberg

Landen bezocht: